Grand Orient av Katalonien

G.·.O.·.C.·.


"Vänskap, moral och broderkärlek"

Liberalt frimureri, kontinentalt frimureri eller adogmatiskt frimureri, är ett samlingsbegrepp på olika frimurarorganisationer som har det gemensamt att de har en ”liberal” eller ”adogmatisk” syn på vissa aspekter av frimureriet. Man hänvisar till samvetsfrihet, religionsfrihet och en icke-diskriminerande syn utifrån religion, kön och ras

 

 

HÅLL KOLL PÅ FRIMURARNAS HISTORIA!

Frimureriet idag bygger på förverkligandet av filosofiska, filantropiska och mänskliga solidaritetsarbeten. Dess direkta ursprung är katedralbyggarnas broderskap (stenhuggare, murare, arkitekter ...) följderna av dem som sträckte sig över hela medeltiden i hela Västeuropa.

För att gå längre än hemligheten med sin konst, utövade dessa byggare forntida ritualer vars ursprung inte kan fixas exakt, men det kan bekräftas att frimurarna (murarna) har bildat «cofradias» (broderskap) av handel sedan forntiden.

För att lära sig yrket och utöva det (göra det operationellt) var frimurarna tvungna att resa från stad till stad, vilket äntligen tillät dem att befria sig från alla feodala myndigheter, både civila och kyrkliga. De bildade således "fri handel" för att rensa de statliga avgifterna.

Påverkan från dessa "frimurare" var mycket viktig mellan det tolfte och fjortonde århundradet. Det minskade under det femtonde århundradet på den europeiska kontinenten, men förblev i England, i Skottland och på Irland.

I dessa tre länder skedde utvecklingen av operativt frimureri till symboliskt eller spekulativt frimureri, vilket skedde i etapper.

När de stora katedralens byggnadsverk försvann integrerades de operativa murverkstäderna i deras brödraskap "Accepted Masons", människor med moralisk och intellektuell prestige som deltog i deras diskussioner och berikade dem med deras bidrag.

Grunden för det moderna frimureriet ligger runt 1600 i Skottland, där stenbrottverkstäder träffades. Hur länge de mindre logerna då hade funnits är ovisst, men att de skulle ha rötter ända tillbaka i 1300-­­talets tempelriddare är osannolikt.

En mycket mer trolig förklaring till ­frimurarnas uppkomst är att de har ­utvecklats från medeltidens murarskrån.  

På den tiden existerade två typer av murare – de som arbetade med vanlig sten kallades för ”grovmurare” och de som tog sig an mer avan­cerad utsmyckning i mjukare stenarter, så kallade fria stenar, kallades för ”friamurare”. 

De fria murarna organiserade sig i skrån och senare i sär­skilda loger för att skydda sitt monopol på det väl­betalda arbetet.

År 1693 installerade den skotska vakten av James II Stuard, monark som förvisades i Frankrike, nära Paris den första frimurarhuset som accepterades från den europeiska kontinenten. Därefter kommer de så kallade "skotska" lådorna att spridas över hela franska kungariket och kommer att leda till gradvis utveckling under 1700-talet i Skotska Riten (som paradoxalt alltid var okänt i Skottland).

1717 gick fyra Ordenssällskap eller Ordenssamfund i London samman för att bilda den första federationen av spekulativa lådor, som kallades Londons Grand Lodge.

1723 skrev pastor Anderson konstitutionerna för frimurarna, ett dokument med principerna genom vilka detta spekulativa frimureri bör styras. Efterföljande reformer har sakta ändrat villkoren för inträde i rytmen för mentalitetsutvecklingen, till stor del drivs av frimurarens egen handling.

 

JT Desaguliers, forskare och medredaktör för de så kallade Anderson-konstitutionerna

 

År 1773 bildades Grand Orient of France av federationen av 400 kungarikets lydigheter.

1789 börjar den franska revolutionen med mötet mellan de allmänna staterna i Frankrike; 655 suppleanter, 477 var frimurare. Frimurarna hade ett avgörande inflytande på den intellektuella konstruktionen av republikens stiftelser med införlivandet av de tre demokratiska principerna om frihet, jämlikhet och broderskap (materialiserades till exempel i förkunnandet av rättigheterna för människan och medborgarna). Under perioden av Jacobin-terroren tvingades dock Grand Orient of France att avbryta sin verksamhet (1793).

År 1801 konstitutionen för det högsta rådet i Amerikas Förenta Stater, som traditionellt betraktas som den slutgiltiga etablering av Den Urgamla och Antagna Skotska Riten (U.·.A.·.S.·.R.·.) och dess 33-graderssystem sker i Charleston (South Carolina). År 1804 skapas Frankrikes högsta råd i Paris och sedan högsta råden för U.·.A.·.S.·.R.·. kommer att skapas för andra länder i Europa och Amerika.

Faktum är att frimureriet spriddes över hela världen under 1800-talet och frimurarens inflytande var avgörande. Det är uppenbart att våra bröder bidrog till antagandet av sociala lagar, socialförsäkringssystem, betald semester, 40-timmars arbetsveckan, förbudet mot barns arbete, den obligatoriska lekskolan.

Idag fortsätter Grand Lodge of England och Ordenssällskap eller Ordenssamfund  av engelska inflytande att tillämpas på brevet de ursprungliga konstitutionerna i Anderson. Många andra order anser emellertid att själva traditionen inte har varit och borde aldrig vara ett hinder för den kontinuerliga uppdateringen av frimureriet, vilket gör att ordningen kan fortsätta att svara på samhällets problem och krav i varje ögonblick.

 

 

KORT HISTORIA AV KATALANSKA FRIMURARNA

 

Medan den första frimurarorganisationen i de katalanska länderna bildades i Menorca i mitten av 1700-talet, slog frimureriet inte rot förrän på 1800-talet. Men sedan tog han ett stort tryck och bidrog generöst till den demokratiska och patriotiska revolutionen. Stora namn på vänsterns intellektualitet och politik, och av den framväxande fackföreningar var frimurare. Därför är det inte förvånande att den första helt nationella frimurarorganisationen som bildades i Furstendömet Katalonien samlade de patriotiska idealen och målen som animerade den katalanska federala republikanska rörelsen.

Den 23 augusti 1886 hölls i själva verket den stora konstituerande församlingen för den Katalanska-Baleariska Regionala Symboliska Storloge i Barcelona, ordförande eller stormästare Rossend Arús, författare och grundare av det offentliga biblioteket som bär hans namn, specialiserat sig i filosofiska och sociala frågor i allmänhet och även frimureri. Den första titeln på konstitutionen som godkänts av den församlingen behandlar "frimureriet och dess principer" med ett kapitel tillägnad "allmänna principer för frimureriet" och en annan för "individerna i den stora regionala katalanska logen."

 

Rossend Arús

 

Frimurarnas allmänna principer som utropades av den första konstituerande församlingen för katalanska frimureriet var, en efter en, alla mänskliga och demokratiska rättigheter: till livet, till personlig värdighet, till fri utsläpp och spridning av tankar, till det fria uttrycket för samvete och tillbedjan, frihet av utbildning, fri instruktion, arbetsfrihet, val av hemvist, okränkbarhet för det senare, okränkbarhet av korrespondens och alla andra former av kommunikation, egendom, till frihet för fredlig församling, förening och demonstration, till folkets deltagande i regeringen genom universal rösträtt, separering mellan kyrka och civilsamhället osv. Dessutom förklarades avskaffandet av adelstitlarna som allmänna principer, avskaffande av dödsstraff och livstids fängelse och slutligen rätten till allt naturligt och lagligt enheter, kommuner, regioner, nationer etc. för att styra sig själva för sitt inre liv, enligt sina egna lagar och deras fria och spontana federative unionen tills de bildar en stor interkontinental grupp, det vill säga världen över.

De särskilda principerna som borde inspirera den katalanska-baleariska logen, "respektera landets lagar och föreskriva den bredaste toleransen", var "att få Katalonien att bilda en suverän och autonom stat utan andra begränsningar än de som härrör från det undertecknade kontraktet och den med de andra iberiska regionerna", "upprätta i Katalonien institutioner som garanterar okränkbarhet i mänsklig lag, i alla manifestationer som uttrycks i den första titeln", "arbeta så att Katalonien har sina egna krafter, alla valbara, borttagbara, ansvariga och separera bekvämt från varandra", "främja och stödja allt som kan leda Katalonien till att förklara och säkerställa dess uttryckta autonomi", och se till att i de andra spansktalande länderna bildas stora  Ordenssällskap eller Ordenssamfund  som "förkunnar, upprätthåller och försvarar" samma principer.

Detta uttalande var uppenbarligen uttrycket i frimurares världen av patriotiska ideal för den progressiva generationen som hade lett revolutionen 1868-1873, ideal som, när det federala republikanska partiet omorganiserades 1881, hade kodifierats i utkastet till konstitution för Katalanska staten, 1883, en grundläggande text i historien om den politiska tanken om Renaixença, sammanfattning av sjuttio års kamp av katalanerna för demokrati, social framsteg och nationell frihet.

Den Symboliska Storlogen av Katalonien och Baleariska Ön erkändes som suverän lydnad av Grand National Orient of Spain genom fördragsavtalet om ömsesidigt erkännande och vänskap, undertecknat den 17 juli 1887. Genom detta fördrag, i kraft, "The Grand Orient National of Spain", det högsta rådet för Skotsk Riten av den spanska nationen och dess ägodelar, erkänner den Katalanska-Baleariska Regionala och Symboliska Storloge som den enda suveräna och legitima myndigheten för symboliskt frimureri inom de jurisdiktionsgränser som utgör provinsernas territorium från Barcelona, Tarragona, Lleida, Girona och Balearerna" och båda Ordnarna åtog sig att utbyta garantivänliga företrädare. 1887 erkändes katalanska frimureriet alltså som en familj av Universellt Frimureri i furstendömet territorium och Balearerna och, med det, de särskilda principer som den ville baseras på var en så allmänt erkänt, förutom de universella som förenar alla frimurare.

Den katalanska baleariska symboliska Storloge hade ett enastående deltagande, direkt eller indirekt, i den frittänkande, feministiska och republikanska rörelsen under Furstendömet Katalonien i nästan femtio år. Men hans liv skulle vara starkt betingat av hans motstridiga förbindelser med den spanska Grand Orienten, särskilt sedan Genève-kongressen 1902 och den efterföljande skapelsen av International Bureau of Relations Maçonniques, genom vilken den Spanska Grand Orienten GOE införde en total internationell isolering. Trots försöket att övervinna denna situation med den nya pakt om ömsesidigt erkännande som undertecknades 1914 mellan de två makterna, överträddes den upprepade gånger av GOE och 1923 beslutade den katalanska Baleariska symboliska Storloge att utvidga sin jurisdiktion till hela den spanska statens räckvidd, med tvingat namnbyte i Spanska Storloge. År 1929 skapades Themis Loge, under regi av GLE för att vara embryot för en ny lydnad oberoende av katalanska frimureriet. Detta projekt kulminerade med konstitutionen av den katalanska oberoende Grand Orienten 1936, som utkämpades hårt av det spanska frimureriet och snabbt uppslukades av det fascistiska upprorets och den efterföljande kriget.

Logo av den Avant Loge # 11 för den symboliska Storloge av Katalonien och Balearerna

Det nationella nederlaget och den militära ockupationen 1939 angrep också frimureriet. Detta förklarades som huvudfiende för den nya spanska fascistregimen. Bröderna förföljdes obevekligt och, de som inte kunde dölja eller förvisa, dömdes till döds i sammanfattande prövningar. I dessa rättsliga övningar blandades anklagelserna om "frimurare" bland anklagelserna om "röd" och "separatist." Återigen, i Katalonien, förenades de frimureris idealen, de sociala framstegen och de av nationell frihet nu, tyvärr, av böterna och våra martyrers blodsutgångar. Under dessa omständigheter var varje frimuraorganisationers uppehälle omöjligt och det var nödvändigt att föra ner kolumner tills den sista av logerna.

Diktatorn Franco dog 1975, upplösningen av den spanska fascistregimen börjar. 1976 grundades Catalonia Loge i Barcelona, det första efter ockupationen och förlusten av friheter. Därefter ändrades namnet till uthållighet, som förenades i Gran Orient de Catalunya, den första symboliska nationellt självständiga makten för strikt katalansk Orden, som inrättades 1989. 1997 överordnade det högsta rådet i Kataloniens 33 grad (Grand Council of the U.·.A.·.S.·.R.·.) Inrättades och 2000 undertecknade Högsta rådet och Gran Orient de Catalunya ett ömsesidigt erkännandefördrag och en konstitutionell pakt, genom vilken den Skotska Rite frimureriet förblev fast etablerade i de katalanska länderna.